zondag 24 augustus 2014

Onze schepping van God

''God is eeuwig, alwetend, geestelijk, één, vrij en harmonie. Omdat Hij dit ook zo wil ervaren ontstaan er tegenstellingen.

Voor zijn eeuwigheid kwam er tijdelijkheid.
Voor zijn alwetendheid kwam er onwetendheid.
Voor zijn geestelijkheid kwam er materie.
Voor zijn eenheid kwam er individualiteit.
Voor zijn vrijheid kwam er beperking.
Voor zijn harmonie kwam er chaos.

Alles wat er is, is God.''

Mensen willen voor alles wat ze niet kunnen begrijpen een antwoord. Als er geen duidelijke antwoorden waren grepen mensen zich vast aan het meest voor de hand liggende.
Wanneer het vierduizend jaar geleden begon te onweren was de eerste logische verklaring - van de bevolking die destijds leefden - dat het een 'bovennatuurlijk verschijnsel' was.
Ze wisten niet beter.

Dit soortgelijke fenomeen is volgens mij ook ontstaan toen mensen begonnen om God - als scheppende kracht - tot een persoon te 'degraderen'.
Er moest een logischer beeld van hem gemaakt worden. Anders zouden we er gezamenlijk niet in kunnen geloven. Ook is het een logische verklaring voor de 'perfecte werking' van ons menselijk lichaam... We zijn immers in zijn evenbeeld geschapen.
Ook al spreken velen van deze oude tradities zichzelf ongelofelijk tegen, blijven ze voor mij wel begrijpelijk. Wel moet ik hier bij zeggen; ''Begrijpelijk voor die tijd.''

Tegenwoordig weten we veel meer. Het Christendom heeft in het jaar 325 na Christus zijn officiële opmars gemaakt na de besluiten van de Eerste Concilie van Nicea. In deze raad besprak keizer Constantijn I met een paar honderd bisschoppen de toekomst van hun religie. De bekendste onderwerpen in deze concilie waren o.a. de christologische kwestie betreffende de aard van Jezus en zijn relatie tegenover (de persoonlijke) God de Vader, de opstelling van het eerste deel van de geloofsbelijdenis (die vandaag te dag nog in elke kerkdienst gereciteerd wordt), het schrijven en van het Nieuwe Testament, het regelen van de datum-berekening van Pasen en Kerst en de bekendmaking van het vroege kerkelijke rechtssysteem.

Dit alles deed Constantijn I jammer genoeg niet om alle bewoners van zijn keizerrijk een duidelijk beeld te geven van de nieuwe religie, maar om macht. En hier is het volgens mij fout gegaan. De overlevering van de werkelijke boodschap van Jezus en andere figuren uit de Bijbel werd vertroebeld.

Het hele christelijke geloof dat vandaag de dag wordt beoefend door nog sommigen in Nederland (en nog velen in de wereld), is allemaal gebaseerd op de uitkomsten van die Eerste Concilie.
Dit baat me geen zorgen en erg vindt ik het ook niet, want ik deed er vroeger ook vrolijk aan mee. Niet dat ik daar een keus in had, maar laten we het daar nu niet over hebben.

Wel vind ik het belangrijk dat mensen afweten van de geschiedenis van 'hetgeen' waar ze in geloven. Hoe het tot stand is gekomen, hoeveel doden ervoor gevallen zijn.. En misschien nog belangrijker: ''Waar het op gebaseerd is.'' Wat velen vaak over het hoofd zien is het feit dat alle grote religies, die vandaag te dag worden uitgeoefend, er niet vanaf 'het begin der tijden' waren. De stromingen van vandaag zijn voortgevloeid uit veel ouderen en veel onbekendere stromingen, waar bijna niemand meer vanaf weet.
Hierover vond ik gisteravond een plaatje. Het is een Engelstalige afbeelding waar heel overzichtelijk wordt geïllustreerd waar alle geloven en mythologische stromingen vanaf stammen.
En wat ik hier persoonlijk interessant aan vind is het feit dat ze uiteindelijk allemaal afstammen uit dezelfde globale animistische stroming.



Animisme en Pantheïsme. Het geloof in het leven. Het geloof in krachten van de natuur. Het geloof in de band tussen jou en de natuur.

Is dit niet de verwaterde essentie van alle geloven? De eenheid van ons allen, overschreeuwd door macht en egocentrisme. Macht en egocentrisme behoren natuurlijk ook tot die éne natuur, het is menselijk. Het belemmerd wel de kijk op de puurheid.

Het belemmerd het beeld dat we van de ware natuur van God hebben.

Dus belemmerd het ook automatisch de ware natuur van... onszelf.

''God gooit een steen, en de steen zegt; ik vlieg.'' ~ Baruch Spinoza  

©Thyme van den Beuken




Bronnen:

1. Athanasius: Select Works and Letters, Deposion of Arius.
2. Athanasius: Select Works and Letters, To the Bishops of Africa.
3. Socrates and Sozomenus Ecclesiastical Histories, Sozomen, Ecclesiastical History, Chapter XVII, Of the Council convended at Nicea on Account of Arius. 
4. Theodoret, Jerome, Genadius & Rufinus: Historical Writings, Theodoret, Ecclesiastical History, Book I, Chapter VI, General Council of Nicea.
5. Nicea Myths: Common Fables About The Council of Nicea and Constantine. 
6. Encyclopaedia Britannica. 11th ed. Vol. 2. 1911: ''Animism''. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten